Vo všeobecnosti sa korčule označujú ako pánske, dámske a detské. Nájdu sa aj tie s označením "unisex".Okrem farebného prevedenia rozdiel spočíva aj vo vnútornej stielke, ktorá pri pánskych korčuliach rešpektuje anatómiu mužského chodidla a pri dámskych zas anatómiu ženskej nohy. Rozdiel je v tvarovaní lýtka. Ženy majú lýtko posadené o niečo nižšie než muži, preto sú dámske korčule v oblasti lýtka o niečo širšie ako pánske korčule. V korčuliach pre mužov a pre ženy však nie je žiadny zásadný rozdiel, možno len vo farebnom prevedení.
Pri detských korčuliach je skvelou vlastnosťou regulácia dĺžky skeletu, vo väčšine modelov jedným tlačidlom. A keďže detská noha rastie pomerne rýchlo, takéto korčule rastú spolu s dieťaťom.
Veľkosť koliesok priamo ovplyvňuje rýchlosť korčule. Ich priemer sa meria v najširšej časti a údaje o ňom nájdete zapísané na bočnej strane kolieska v milimetroch (mm).
TIP: V prípade, že si kúpite rýchle korčule s veľkými kolieskami, je možné ich vymeniť za kolieska menšie a akonáhle si trúfnete na rýchlejšiu jazdu, opäť ich môžete osadiť pôvodnými veľkými kolieskami. Ak si však kúpite variantu s malými kolieskami, veľké do nich neosadíte.
Pokročilosť | Veľkosť koliesok |
Začiatočníci | 78–82 mm |
Pokročilí | 82–84 mm |
Skúsení korčuliari | 90 a viac mm
|
***
Tvrdosť koliesok in-line korčúl***
Na výrobu koliesok sa najčastejšie používa plastický materiál polyuretán (PU), ktorého tvrdosť sa líši v rozsahuod 0 (najmäkšie) po 100 (najtvrdšie). Všeobecne platí, čím je koliesko mäkšie - tým bude komfortnejšie a lepšie tlmiť vibrácie, ale sa bude rýchlejšie opotrebovávať. Tvrdosť koliesok sa pohybuje v rozmedzí 74A - 100A.
Mäkké kolieska ( cca 74A) sú vhodné pre začiatočníkov. Lepšie tlmia vibrácie a sú pohodlnejšie.
Tvrdé kolieska (min. 85A) sú vhodné pre pokročilých a profesionálov. Sú menej pohodlné - menej pohlcujú vibrácie.
***
Ložiská***
Ovplyvňujú rýchlosť aj kvalitu jazdy. Certifikované ložiská majú označenie ABEC nasledované nepárnym číslom od 1 do 9 ( ABEC-1, ABEC-2, ABEC-3, ABEC-5, ABEC-7 a ABEC-9). Informuje o tom, s akou presnosťou boli ložiská vyrobené. Čím vyššie je číslo, tým sú diely ložisiek presnejšie vyrobené (s menšou odchýlkou).
Najlacnejšie modely sú vybavené ložiskami ABEC 3, najpoužívanejšími sú ložiská ABEC 5, zárukou rýchlej a dynamickej jazdy sú ložiská ABEC 9.
***
Dĺžka a materiál rámu (nože)***
je ďalšie kritérium, z ktorého môžete odvodiť štýl jazdy. Rám slúži na upevnenie koliesok k topánke.
Dlhší rám - vhodný na dlhšie vytrvalostné korčuľovanie, horšia ovládateľnosť a lepšia stabilita pri vyšších rýchlostiach.
Kratší rám - umožňuje jednoduchšie ovládateľnosť, horšia stabilita pri vyšších rýchlostiach.
Plastové rámy sú zvyčajne záležitosťou korčúľ pre začiatočníkov. Sú najmenej trvanlivé a najmenej tuhé, no majú tendenciu byť ťažšie.
Hliníkové rámy sú v porovnaní s plastovými ľahšie, tuhšie a odolnejšie. Nachádzajú sa na korčuliach pre pokročilejších jazdcov a ich cena je je spravidla vyššia.
Uhlík predstavuje spôsob, ako rámy ešte viac zosilniť, znížiť ich hmotnosť a zvýšiť trvanlivosť, čo ocenia najmä pokročilí korčuliari.
TIP : Pri výbere sa zamerajte skôr na to, ako je rám k topánke pripevnený. Pri drahších výrobkov bude s topánkou spojený pomocou skrutiek, lepšie sa čistia a niektoré umožňujú aj nastavenie. Lacnejšie modely majú rámy pripevnené pomocou nitov. Najlacnejšie výrobky majú nôž prilepený alebo je vylisovaný a je súčasťou topánky.
***
Veľkosť a typ topánky***
Topánka musí nohu dobre obopínať, lebo ak je väčšia, nastáva tým v korčuli pohyb – čo je trenie a teda vznikajú pľuzgiere a otlaky.
Korčule nikdy neskúšajte v sede, nasaďte si ich na nohy a mierne čupnite. Práve v takomto postoji totiž budete korčuľovať. Zamerajte sa na to, aby vás topánka netlačila. Špička sa môže ľahko dotýkať palca. Uvedomte si, že vo vnútri topánky je polstrovanie, ktoré sa čiastočne prispôsobí tvaru prstov. Rozhodne by vás nemala tlačiť!
Veľkosť topánky voľte zhruba o 1/2 až 1 číslo väčšiu. Tým, že bude noha stiahnutá, mierne opuchne.
Po zaviazaní by ste mali cítiť, že topánka dobre obopína priehlavok. Pri opretí sa na vonkajšiu hranu koliesok by ste mali cítiť citeľnú oporu najmä v oblastnej vonkajšej časti päty. Cez tú ide totiž najviac energie do odrazu.
Päta by v korčuli mala dobre sedieť, rozhodne by sa nemala pohybovať do strán ani sa dvíhať. Na usadenie päty má vplyv výstelka v oblasti členku, ktorá pätu uzamkne, členok obopne, takže noha bude mať správnu pozíciu. Členok je najchúlostivejším miestom, práve tu môže topánka tlačiť najviac, čo znepríjemní jazdu.
Ďalšou vecou, na ktorú sa zamerať, je vhodné odvetrávanie. Topánka by mala byť správne vetraná, aby ste si mohli užívať komfort pri pohybe.Zamerajte sa teda na množstvo a prevedenie vetracích otvorov.
TIP: Nohu nechajte v topánke minimálne 20 minút a potom sledujte, akým spôsobom ju možno utiahnuť. Nezabúdajte, že po čase sa topánka, šnúrky a lanká vyťahajú.
***
Zapínanie - systém uzatvárania***
Systém zapínania je dôležitý, aby noha v korčuli sedela pevne, čo zaistí jej pohodlie, bezpečnosť a kvalitu jazdy.
Pomocou šnúrok alebo praciek - šnurovaním možno korčule utiahnuť o niečo lepšie, pracky sú zase rýchlejšie. Dobré korčule možno pevne utiahnuť prackami, rovnako ako šnúrkami. Často sa používa aj kombinácia týchto systémov, kedy majú korčule so šnúrkami aj jednu pracku alebo pásik na suchý zips v hornej časti. Považuje sa za dobrý systém upnutia.
Korčule s BOA systémom - systém na princípe navíjania lanka zaistí rýchle, veľmi pevné a rovnomerné utiahnutie topánky pomocou navíjacieho kolieska.
***
Brzda***
Brzda je súčasťou korčulí určených predovšetkým pre začiatočníkov a mierne pokročilých. Pokročilým korčuliarom by už totiž brzdy mohli pri niektorých manévroch prekážať. Na fitness korčuliach, ktoré sú najvhodnejšie pre začiatočníkov, ich brzda pri kúpe umiestnená vždy (buď jedna zvyčajne na pravej korčuli, alebo dve brzdy na oboch korčuliach). Skúsenejší korčuliari zvládajú iné techniky brzdenia a brzdu si často demontujú.
TIP : U veľkej časti modelov s brzdou ju možné odňať a prípadne pripnúť na druhú topánku.
***
Údržba in-line korčúľ***
Počas korčuľovania sa jednotlivé diely opotrebovávajú. Najviac zabrať dostávajú ložiská, brzda a kolieska. Keď počujete divné zvuky, bude na čase vymeniť ložiská.
Kolieska sa opotrebovávajú nerovnomerne. Vždy platí, že jedna strana koliesok bude zjazdená viac ako tá druhá. Preto je potreba kolieska čas od času prehodiť. Kolieska sa prehadzujú z pravej strany na ľavú a naopak. Pre výmenu budete potrebovať len imbusový kľúč správnej veľkosti. Pravidelne ich čistite vlhkou handričkou, a to najmä v miestach nad kolieskami, kde sa zachytáva viac nečistôt.
Ak počujete škrípanie alebo sa kolieska neotáčajú ako predtým, je potrebné ložiská namazať alebo rovno vymeniť. U výmeny ložísk musíte kolieska odmontovať z rámu a ložiska uvoľniť špeciálnym kľúčom na to určeným.
Životnosť ložísk môžete predĺžiť tak, že sa vyhnete korčuľovanie vo vlhku, piesku alebo na cestách znečistených olejom. Čistenie ložísk doporučujeme prenechať radšej odborníkom.
Brzda by sa mala vymeniť v okamihu, keď je jej plocha veľa zjazdená. Niektoré brzdy na sebe majú drážku, podľa ktorej spoznáte, za ako dlho bude výmena nutná. Každý model vyžaduje špecifické brzdové klátiky, takže odporúčame sa nimi trochu predzásobiť. Môže sa totiž stať, že sa po niekoľkých rokoch sa už nebudú vyrábať.
Topánku nechajte po každej jazde vyschnúť, aby sa v nej netvorili plesne. Vyberateľnú vložku vytiahnite a nechajte preschnúť. Raz za čas je vhodné topánku vydezinfikovať prípravkom proti plesni nôh a nepríjemnému pachu.
***
Povinná výbava - ochranné pomôcky***
Prilba
*4*
*/*
Chániče
*4*
*/*