Cestné bicykle sú určené na jazdu na spevnenom povrchu. Maximálne sa sústredia na efektivitu, aby každé Vaše vynaložené úsilie išlo do pohybu vpred. Medzi hlavné znaky cestných bicyklov patria:
Pevná vidlica
Úzke plášte bez vzorky (23-25 mmm)
Špecificky tvarované riadidlá alebo barany
Ľahká ale odolná konštrukcia
Vďaka týmto charakteristickým prvkom môžu byť cestné bicykle ľahké, tuhé a rýchle. To však neznamená, že sú všetky cestné bicykle rovnaké.
Pri výbere bicykla je potrebné sa orientovať podľa úrovne vášho jazdenia, či chcete jazdiť vyložene rekreačne, alebo preferujete športovú rýchlu jazdu, prípadne na bicykli pretekáte.
Rekreačné (klasické) cestné bicykle
najširšia kategória cestných bicyklov
posed je oproti závodnej alebo športovej verzii o niečo vzpriamenejší
pohodlný zážitok z jazdy, chrbát je menej namáhaný
konštrukcia z obvykle dostupnejšieho materiálu (hliník a zliatiny)
vyššia hmotnosť
Športové cestné bicykle
kombinácia rekreačného a závodného rámu
pevnejší rám a vyššia účinnosť šliapania ako u rekreačného
posed je menej vzpriamený, ale stále poskytuje určitý komfort
materiál rámu (karbón alebo hliník)
zvládne aj menej spevnený povrch (dlažba…)
vyššia cena ako pri rekreačných modeloch
Fitness cestné bicykle
posed vo vzpriamenejšej polohe
vhodná voľba pre pohodlnú a zároveň rýchlu jazdu
ľahšie prevody a rovné riadidlá
rám je poväčšinou hliníkový
Závodné cestné bicykle
určené pre aktívnych, profesionálnych športovcov
geometria rámu je stavaná na položený posed a maximálnu účinnosť šliapania
vhodné na jazdu na kvalitnom povrchu
najpokročilejšie materiály a technológie
maximálne ľahká a veľmi odolná konštrukcia
mimo kvalitného asfaltu je jazda veľmi nepohodlná
Adventure a gravel cestné bicykle
zvládnu jazdu po spevnených cestách, šotoline, štrku a pod
posed je trochu vzpriamenejší.
Konštrukcia týchto bicyklov vychádza z klasickej cestičky, ale je upravená v prospech pevnosti bicykla i pohodlia jazdca.
Rámy sú karbónové, ale často aj oceľové a spĺňajú nároky vysokej odolnosti a trvanlivosti
zapletené kolesá sú pevnejšie a stavané do nerovností, oproti cestičkám často obúvajú širšie plášte.
Cestné elektrobicykle
od klasických cestných bicyklov sa líšia len skrytým elektromotorom a batériou
reagujú na silu šliapnutia a umocňujú ju
ideálne pre tých, ktorí chcú zvládnuť viac
Veľkosť rámu cestných bicyklov sa určuje podľa dĺžky sedlovej rúrky a udáva sa väčšinou v centimetroch .
Rám má obrovský vplyv na jazdné vlastnosti - stabilitu a ovládateľnosť bicykla.Rámy cestných bicyklov sú konštruované tak, aby sa čo najefektívnejšie preniesla energia na zadné koleso. Preto je cieľom dosiahnuť čo najviac pozdĺžne tuhého rámu v kombinácii s pokiaľ možno čo najväčším pohodlím (pružením). Momentálne je najlepším materiálom karbón, ktorým je možné dosiahnuť ideálny kompromis. Preto je predná vidlica z karbónu dnes takmer štandardom a používa sa aj v kombinácii s hliníkovými rámami.
Karbón vs. hliník
Karbónové vlákno je kompozitný materiál, ktorý umožňuje návrhárom kolies vytvoriť veľmi ľahké a účinné konštrukcie s ľubovoľným tvarom, čo ďalej umocňuje aerodynamiku jazdnej kvality. Znamená to, že kolesá z karbónových vlákien sú ľahšie a z hľadiska výkonnostných vlastností nepredstavujú žiadny výrazný ústupok. Výroba karbónových kolies však vyžaduje vysokú presnosť a takéto stroje bývajú drahšie ako ich hliníkové náprotivky.
Zliatiny hliníka duralu sú ďalším skvelým materiálom na výrobu rámov. Hliníkové bicykle ponúkajú výkon za nižšiu cenu. Hliníkové bicykle si v minulosti vyslúžili neslávnu povesť vďaka drsnej kvalite jazdy. Moderné sú podstatne lepšie a dosahujú podobnú kvalitu jazdy ako to karbónové, avšak za zlomok ceny.
Na rozdiel od horských bicyklov majú cestné v drvivej väčšine veľkosť ráfikov 28″ (palcov). Tie dávajú bicyklu schopnosť rýchlej jazdy s minimálnym odporom.
Šírka plášťov je typicky veľmi úzka a obvyklé sú tieto rozmery:
23 mm a menšie – vhodné na časovku, minimálny valivý odpor, väčšinou galusky
28–25 mm – ideálny pre klasické cestné bicykle, dobrý pomer rýchlosť/komfort
30 mm a väčšie – až 40 mm, vhodné pre gravel a krosové kolesá, zvládnu ľahký terén
TIP : Nevýhodou je pomerne veľká náchylnosť k poškodeniu v prípade prejazdu cez výraznejšie nerovnosti či jazde mimo cesty.
Najbežnejším variantom sú véčkové brzdy (v-brake), ktoré brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá. Druhým variantom sú brzdy kotúčové, ktoré brzdia dobre za mokra aj sucha, ale sú náročnejšie na údržbu.
Pri klasických cestných bicykloch sa s odpružením nestretnete. Pevný rám umožňuje maximálny prenos sily na bicykel. Odpružená vidlica sa však objavuje pri moderných kompromisných variantoch, ako sú gravel biky. To kvôli stlmeniu vibrácií z menej kvalitných povrchov.
Geometria kolies umožňuje veľmi aerodynamické posadenie jazdca, ktoré však nie je príliš pohodlné. Na cestnom bicykli zaujímate tzv. športový posed. Je to posed pod uhlom cca 30 ° medzi vaším telom a rovinou. V tomto posede budete lepšie prenášať silu na pedále, ale je zároveň náročnejšia na chrbát. Posed sa však môže líšiť v závislosti od toho, či je o kolo rekreačné, športové alebo závodné.
Cestné bicykle sú vybavené špeciálnym typom pedálov. Ten ponúka väčšiu opornú plochu na prenos sily do pedálov. Cyklistická topánka je v nich, rovnako ako pri ostatných typoch nášľapných pedálov, pevne ukotvená (podobne ako pri lyžiach) a zároveň poskytuje väčšiu bezpečnosť pri prípadnom páde, než často používané tzv. klipsne.
Počet možných rýchlostí u cestného bicykla sa často odvíja od jeho ceny. U lacnejších modelov si budete musieť vystačiť zhruba so 16 rýchlosťami . Drahšie cestné bicykle sa pýšia až 22 rýchlosťami . Zadná kazeta kolesa obsahuje väčšinou 8-11 prevodov, zatiaľ čo predné koliesko 2 prevody.
Mnohé bicykle majú v základnej výbave aj rôzne minicomputery, ktoré sú pripevnené na riaditkách. Väčšina z nich obsahuje najmä tachometer na bicykel, ktorý je veľmi užitočným. Ak ho nenájdete, určte stojí za zváženie prikúpiť si ho.